en anledning att undvika media markt.


Handla inte på Media Markt i Marieberg, det är bara puckat!

Okej, så jag vet att ni inte gillar när jag gnäller. Och jag vet att många av er tycker att Media Markt är helig mark. Hoppa då över det här inlägget och vänta på ett hederligt "roligt" inlägg.

Följande har hänt: jag köpte en dator för nästan sjutusen spänn, åkte till jobbet, kom hem, packade upp apparaten, vek upp skärmen och såg en "död pixel" i skärmen. Jag skämtar inte, det var det absolut första jag såg när jag slog på min helt nya dator. Och ja, jag är medveten om att detta inte påverkar datorns prestanda på något sätt. Men likt förbannat så är det surt att upptäcka en liten skavank det absolut första man gör.

Så jag drar in till Media Markt med min dator igen, förklarar läget med min döda pixel och säger även att jag tyckte mig skymta "felande pixlar" när jag kollade på film. Jag får det förklarat för mig att datorn antingen 1) kommer bytas ut mot en annan eller 2) lämnas in på lagning, men att de först av allt skulle undersöka saken själva. Jag tyckte det lät skitbra, även om det suger att behöva skicka in en dator som man bokstavligen nyss köpt.

Lite senare så ringde mannen från servicedisken:
Han: "Acer säger i sin garanti att inget kan göras om det är ett visst antal döda pixlar på deras produkter".
Jag: "Okej, men jag har faktiskt inte ens haft datorn i ett dygn. Något måste man väl kunna göra?".
Han: "Nä, inte så länge det inte är ett visst antal döda pixlar. Inga undantag!".

Så det fanns inget över till fantasin, inget annat sätt att lösa saken. Och som den mindre vetande jag är på området, så antog jag bara att jag fick ta tillbaka min "trasiga" dator och leva med den där döda pixeln. Sen att personalen på stället var så jävla långt ifrån serviceinriktade man kunde bli, gjorde mig inte direkt sugen att diskutera saken vidare.

Och så idag bad jag morsan och syrran att plocka med sig datorn på hemvägen, då de skulle in till stan. De undrade varför jag redan lämnat in skiten och jag förklarade läget. Det lät konstigt i deras öron och de sa att de också skulle höra efter med personalen. Och återigen kom svaret att inget kunde göras. Mannen bakom disken var tydligen precis lika ointresserad av att göra sina kunder nöjda och precis lika lite serviceinriktad som de jag stött på under mitt besök.

"Media Markt kan inte stå för alla fel som finns på våra varor". Intressant.

"Bytesrätt gäller bara på oöppnade varor, inte på varor som packats upp i hemmet. Fel går på garantin!". Utom vissa fel.

AAARGH! Denna inkompetens! Och sjuhelvetes dryga personal! Ingenting gjordes för att vi som kunder skulle lämna affären ens lite nöjdare. Ingenting! Det var lite som att tala med en med tegelvägg, ett samtal helt utan någon personlig respons. Istället skylldes det på Acer, på ledningen, på mattanten i tredje klass och allt vet det fan.

Nu är jag, tro det eller ej, vanligtvis den som inte klagar i affärer. Mest för att jag vet hur det är att ha en arg kund som skäller på en, men också för det vanligtvis brukar ordna sig med mina trasiga saker. Oavsett hur stort eller litet felet än må vara. Och jag menar verkligen inte att jag ska särbehandlas eller "kringgå" de regler som följer med en garanti. Utan det som stör mig är bara det faktum att datorn var helt ny! "Direkt ur kartongen"-ny! Det var ett fabriksfel, inte något som jag vållat och inte något som uppstått med tiden. Jävligt irriterande!

Men framför allt så är jag besviken på personalen, för jag har då aldrig stött på mindre medgörliga personer i hela mitt jävla liv!

Så nu sitter jag här med min nya dator. Pixlarna hälsar yo!

Låt oss byta dålig erfarenheter med varandra!
Har ni någonsin varit med om något liknande?

UPPDATERING 24/12 2011:

Jag har förstått, efter åtskilliga kommentar på detta inlägg, att affärer och tillverkare av datorer har så kallade "pixelpolicys" vid köp av datorer. Det här inlägget skrevs under ett utbrott av frustration och jag vet bättre nu. Enda anledningen till att jag låter det vara kvar är för att "informera" andra. Dels om pixelpolicys och dels om det bemötande jag fick på Media Markt Marieberg.
Himmel unt Pannkaka!

Jag och mitt ex lämnade in vår HP-dator på lagning för att byta moderkortet (ett garantiärende eftersom det var ett fel som väldigt många med samma modell hade upplevt), vilket inte har ett jota med hårddisken att göra. Eftersom vi hade massor av bilder från bland annat min student och min bal och dessutom ett bokmanus som mitt ex höll på att skriva på så ringde vi upp verkstan som HP anlitade på en gång och sa att de absolut inte fick röra hårddisken om det inte var den som det var fel på.



När vi får tillbaka datorn efter typ tre veckor så har de givetvis raderat ALLT. Samma gamla hårddisk (som det ju inte var något fel på, som sagt) men helt urblåst på våra gamla grejer.



Fick vi nån ersättning? I helvete heller.

Marie

Var glad att du köpte den i affär också. Fan vad drygt att behöva posta datorn och hålla på och sen inte få den fixad. :P

Syrran

jag har nog aldrig varit så där upprörd innan! personalen hade absolut ingen aning om att vara "serviceminded" innebär...



den personalen borde inte få ha kvar sitt jobb!

Jonesy

Inte just det där är jag glad för.. Men dålig service har man ju stött på till och från. Det är så jävla störigt. Vissa borde bara inte arbeta med något sominvolverar att prata med andra människor. Att acer dessutom är ovilliga att samarbeta suger ju ännu mer. Jag har en sådan själv och har som tur är klarat mig rätt fint... Men hur har de tänkt behålla och utöka sin kundkrets om de inte vill ha 100% nöjda kunder? Det är inte intelligent affärstänk och det är ju långt ifrån en liten marknad. Datoranvändande kunder kommer dessutom bara bli mer kvävande och kräsna med tiden iom att vi använder våra datorer till det absolut mesta. Suck!

absolutjohan

Konsumentköplagen lär gälla i detta fall så det sjunger om det. Kolla upp det Pelle.

Natasha

Men gud vad irriterande!

Lisa

fyfan vad jävligt personal! stackare!



dum som jag var trodde jag att min garanti på min kamera som gick sönder i december fanns kvar, då jag tog en extra garanti, vet du hur länge den gällde? ett år extra. ska aldrig mer ta någon sån där garanti! lämnade in kameran och fick betala 700 spänn för något de inte kunde göra, 700 spänn för att de skulle slänga bort kameran eller skicka tillbaka den. de där jävla pengarna hade jag fått nästan en ny kamera för. ska aldrig mer vara klantig som fan och lämna in en kamera för jag tror garantin är kvar. ett smart tips, lämna aldrig in en kamera du tror garantin är kvar på huvva!

Tess

När jag köpt elektronik på andra kedjor så har de informerat om att det även finns en fabriksgaranti som gäller när det finns fel på splitternya varor (alltså när det inte är affärens fel). Varför gäller inte den hos Media Markt? Låter väldigt dåligt!

Erica

Men fy vad dåligt! :/

Biz

När jag hade haft körtelfeber i en månad tyckte vi att det var dags att ringa läkaren. Så jag skulle bli inlagd, fick ett rum bokat i Eskilstuna, vilket är en ganska lång bit från där vi bor, och när vi åkte dit med taxin var det seriöst stängt där vi skulle in, och vi fick gå till en annan ingång. Jag mådde så dåligt att bara att stå upprätt fick mig att svimma. När vi kom fram fick vi ta kölapp(!) och sitta i en halv timma innan vi kunde gå fram. Då säger dom att de inte ser något rum bokat! Och då svimmar jag, och dom lägger mig på en brits. Sen händer inget mer, utan de säger bara "Ursäkta, ni får ta er hem själva." Så vi ringer till någon som kan hämta oss halv tolv på natten. Hurra för läkarvård! Efter det mådde jag fett mycket sämre. Hade inget med elektronik att göra, men jag tror att det hamnar i samma kategori...

Sofia

Nej tack gode jesus för det!

Charlotte

Be att få se vart det står att dom inte tar ansvar för att det finns död pixlar. Anmäl till konsumentlagen eller vad det heter. Det borde verkligen inte vara så!



Lycka till, hoppas att du får en ny dator utan fel :)

Maria

Jag fick springa omkring inne på PCcity i Uppsala med personal i släptåg och leta reda på både produkt och pris själv för människorna hade ingen koll alls. Tror vi fick med oss fel saker två eller tre gånger först också..

korven

Jag brukar hota med att ringa konsumentombudsmannen. Brukar hjälpa.

Adine

Att man bara kan byta en vara om den är oöppnad är ju också sjukt. Hur fan ska man då veta om den är hel eller inte när man köper den? Typ "Hej media markt-dude, jag misstänker att min nyinköpta, oöppnade dator an vara trasig. Får jag byta?" HAha, idioter.. Du kan ju alltid försöka lämna in den någon annanstans, på rätt ställen kan man ju kanske få det fixat till ett relativt lågt pris :)

MaryCaroline

Hm, beror på hur man ser det. Jag köpte en stationär Packard Bell från Elgiganten. Redan från början krånglade den. Program som slutade svara och datorn startade väldigt segt. Fick installera om hela skiten flera gånger = många timmars jobb. Lämnade in skiten ett par veckor innan garantin gick ut. "Det tar 1-2 veckor" sa dem. Efter 2 veckor hade jag inte hört ett flås. Då ringde jag upp dem. "Nja, vi väntar på en del från ****land". Det tog 3 veckor allt som allt. De hade då bytt ut processor och hårddisk. Till en början verkade allt okej. Inga problem. Men skiten började krångla igen sen, efter att garantin var ute. Suck. Program som slutar svara och ibland hela Windows. Vilket skräp!

Anneli

Jag har nog aldrig stött på sådär dålig service. Men när min hörlurar gick sönder efter att jag använt dom i en vecka, utan att det var mitt fel, så försökte de skylla på mig ipod, eftersom att den har lite skönhetsfel. Men jag sa aaa, fast näää. Så prövade de i sin egna stjärtdator och då fungerade dom inte heller. Min ipod fann det väldigt kränkande.



M

När jag läste juridik fick vi lära oss att man har två år på sej att lämna tillbaka en vara som det är fel på. Första året är det upp till säljaren att bevisa att du som kund gjort något fel, andra året har du som kund uppgift att bevisa att felet var ursprungligt. Tror dock att detta har ändrats ett par gånger sedan dess, det är ju ett par år sedan. Med en snabb sökning hittade jag detta: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/

Du har rätt att antingen få datorn lagad eller få en ny. Var en jobbig kund!

anne

Ge dig inte, detta kan omöjligen vara korrekt hanterat, oavsett vad butikspersonalen säger. Det är som det skulle vara OK att acceptera ett visst antal hål i den nya strumpor man köpt eller skråmor i lacket på den fabriksnya bilen.

Ally

tycker mediamarkt är jävligt sneaky... ingen information om NÅGOT på deras hemsida utan man måste dra till ett varuhus för att få veta att priserna är exakt samma som typ elgiganten. jaha liksom?



men blir du gladare om jag berättar att jag slog sönder min iphone igår och det kostar typ flera tusen att laga eftersom telia inte heller är särskilt serviceinriktade utan mest pengakåta?

annaaaaa

KLAGA INTE FÖR FAN! JAG HAR BRUTIT ARMEN!!!!!!!

made of awesome

oo hell no, jag ska nog inte köpa ngt dyrt därifrån nu. Tråkigt!! =_x

stefan

När jag berättade det för moder for hon nästan i tak. Hotade med konsumentombudsmannen, hehe. Moder i ett nötskal:)

nathalie

fyfan vad dryyygt!



har väl inte direkt varit med om samma sak, men usch, var med om en skitdryg kille på elgiganten. skulle köpa min kamera och hade min mamma med mig. mamma ställde såklart frågor (som man ställer när man aldrig köpt en systemkamera förut) och han var så sjukt otreeevlig. svarade typ inte på hennes/våra frågor alls...

Junitjej

Jag har aldrig varit med om något liknande. Fy f-n för MediaMarkt!!

Ellie

Mitt plastspänne på en bikiniöverdel pajade första gången jag använde den, när jag dök i bassängen. Det var inte kul. Men jag fick i alla fall pengarna tillbaka sen :)

Lena

nämen fyfan! döda pixlar är ju sjuuukt irriterande! kan du inte komma på nåt sätt att döda några fler då? gah, hatar såntdär! om man jobbar med service vill man väl ändå göra sina kunder nöjda? fan vad de skulle tjäna på det! ÅH, HATAR!

Pjoltas

Jag köpte en ganska billig (3000kr) bildskärm på Elgiganten. Längst inne i kartongen typ fastklistrad på baksidan av skärmen satt "world wide"-garanti lapparna. Och visst fan var det det ingen garanti som gällde angående "döda pixlar".

Och visst fan (igen!) så strirrade tre gapande mörka och stendöda pixlar mig rakt i nyllet när jag startade skärmen första gången.

Och självklart så hänvisade Elgiganten till grundgarantin som ej täcker "döda pixlar".

It sucks! Sucks like a Anna Anka..

Lollo

FY FAN! Ska fan inte köpa en pinal på MediaMarkt! ;O

Kadri

Jag har läst mycket dåligt om Media markt i NA. Men kan du inte göra sönder den helt med flit och säga att det var en olycka så det går på försäkringen + Om du nu har tagit en ?

Jag har haft stul med Elgiganten i Marieberg föryt. De tappade bort min kamera som jag lämnade in på reparation. sen skickade de nu kamera till någon annan, sen hade de inga nya i lager. Fick vänta en månad för att till slut få en annan modell.

Elvis

Att servicekillen inte gjorde mer är en sak, men de har rätt. Pixelfel är inte skäl nog för retur. Dock skulle du kunna få prisavdrag på någon hundring.

Se ett fall:

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/Pixelfel-pa-datorskarm/

bios

Du kanske hört talas om tillverkarnas Pixelpolicy ?

Det kan ju vara bra att läsa på innan du börjar gnälla.

En polare till mig hade samma problem när han köpte sin LG-skärm på komplett.

Det är surt men tillverkarens policy är det som gäller.

Mattsson

Tillverkarna är de som bestämmer om en död pixel eller inte täcks av fabriksgarantin eller inte. Definitivt inte butikerna oavsett om de heter MediaMarkt, El-Giganten, Siba eller något annat. Skulle butiken ta emot produkten så får de således stå för hela kostnaden (oftast skrotas den då det blir billigare). Med detta sagt vill jag önska Er alla en God Jul!

Anonym

Hände nästan samma sak för mig :O

Aldrig att jag köper av dom mer! Hade också en Acer som var sönder redan som ny!http://thinkpiink.blogg.se/2012/january/handla-inte-pa-media-markt.html#comment