en anledning att undvika media markt.

Handla inte på Media Markt i Marieberg, det är bara puckat!
Okej, så jag vet att ni inte gillar när jag gnäller. Och jag vet att många av er tycker att Media Markt är helig mark. Hoppa då över det här inlägget och vänta på ett hederligt "roligt" inlägg.
Följande har hänt: jag köpte en dator för nästan sjutusen spänn, åkte till jobbet, kom hem, packade upp apparaten, vek upp skärmen och såg en "död pixel" i skärmen. Jag skämtar inte, det var det absolut första jag såg när jag slog på min helt nya dator. Och ja, jag är medveten om att detta inte påverkar datorns prestanda på något sätt. Men likt förbannat så är det surt att upptäcka en liten skavank det absolut första man gör.
Så jag drar in till Media Markt med min dator igen, förklarar läget med min döda pixel och säger även att jag tyckte mig skymta "felande pixlar" när jag kollade på film. Jag får det förklarat för mig att datorn antingen 1) kommer bytas ut mot en annan eller 2) lämnas in på lagning, men att de först av allt skulle undersöka saken själva. Jag tyckte det lät skitbra, även om det suger att behöva skicka in en dator som man bokstavligen nyss köpt.
Lite senare så ringde mannen från servicedisken:
Han: "Acer säger i sin garanti att inget kan göras om det är ett visst antal döda pixlar på deras produkter".
Jag: "Okej, men jag har faktiskt inte ens haft datorn i ett dygn. Något måste man väl kunna göra?".
Han: "Nä, inte så länge det inte är ett visst antal döda pixlar. Inga undantag!".
Så det fanns inget över till fantasin, inget annat sätt att lösa saken. Och som den mindre vetande jag är på området, så antog jag bara att jag fick ta tillbaka min "trasiga" dator och leva med den där döda pixeln. Sen att personalen på stället var så jävla långt ifrån serviceinriktade man kunde bli, gjorde mig inte direkt sugen att diskutera saken vidare.
Och så idag bad jag morsan och syrran att plocka med sig datorn på hemvägen, då de skulle in till stan. De undrade varför jag redan lämnat in skiten och jag förklarade läget. Det lät konstigt i deras öron och de sa att de också skulle höra efter med personalen. Och återigen kom svaret att inget kunde göras. Mannen bakom disken var tydligen precis lika ointresserad av att göra sina kunder nöjda och precis lika lite serviceinriktad som de jag stött på under mitt besök.
"Media Markt kan inte stå för alla fel som finns på våra varor". Intressant.
"Bytesrätt gäller bara på oöppnade varor, inte på varor som packats upp i hemmet. Fel går på garantin!". Utom vissa fel.
AAARGH! Denna inkompetens! Och sjuhelvetes dryga personal! Ingenting gjordes för att vi som kunder skulle lämna affären ens lite nöjdare. Ingenting! Det var lite som att tala med en med tegelvägg, ett samtal helt utan någon personlig respons. Istället skylldes det på Acer, på ledningen, på mattanten i tredje klass och allt vet det fan.
Nu är jag, tro det eller ej, vanligtvis den som inte klagar i affärer. Mest för att jag vet hur det är att ha en arg kund som skäller på en, men också för det vanligtvis brukar ordna sig med mina trasiga saker. Oavsett hur stort eller litet felet än må vara. Och jag menar verkligen inte att jag ska särbehandlas eller "kringgå" de regler som följer med en garanti. Utan det som stör mig är bara det faktum att datorn var helt ny! "Direkt ur kartongen"-ny! Det var ett fabriksfel, inte något som jag vållat och inte något som uppstått med tiden. Jävligt irriterande!
Men framför allt så är jag besviken på personalen, för jag har då aldrig stött på mindre medgörliga personer i hela mitt jävla liv!
Så nu sitter jag här med min nya dator. Pixlarna hälsar yo!
Låt oss byta dålig erfarenheter med varandra!
Har ni någonsin varit med om något liknande?
UPPDATERING 24/12 2011:
Jag har förstått, efter åtskilliga kommentar på detta inlägg, att affärer och tillverkare av datorer har så kallade "pixelpolicys" vid köp av datorer. Det här inlägget skrevs under ett utbrott av frustration och jag vet bättre nu. Enda anledningen till att jag låter det vara kvar är för att "informera" andra. Dels om pixelpolicys och dels om det bemötande jag fick på Media Markt Marieberg.
Jag och mitt ex lämnade in vår HP-dator på lagning för att byta moderkortet (ett garantiärende eftersom det var ett fel som väldigt många med samma modell hade upplevt), vilket inte har ett jota med hårddisken att göra. Eftersom vi hade massor av bilder från bland annat min student och min bal och dessutom ett bokmanus som mitt ex höll på att skriva på så ringde vi upp verkstan som HP anlitade på en gång och sa att de absolut inte fick röra hårddisken om det inte var den som det var fel på.
När vi får tillbaka datorn efter typ tre veckor så har de givetvis raderat ALLT. Samma gamla hårddisk (som det ju inte var något fel på, som sagt) men helt urblåst på våra gamla grejer.
Fick vi nån ersättning? I helvete heller.