Amanda Jenssen - Killing My Darlings

13230-78Yo team!
Idag är det sjunde maj och dagens för Amanda Jenssens debutplatta att komma ut på marknaden. Jag har självt väntat med spänning. Varför vet jag inte riktigt. Ingen annan Idol-deltagare har någonsin lockat mig med sin musik. Det måste ligga i det Jenssen gör med sin debut. Skriver låtarna själva, valde ett annat skivbolag istället för Sony BMG (bolaget som Idol-vinnaren jobbar och sedan gör en skiva som floppar) och gick i mästarnas fotspår och istället valde Epic. Ett bolag som har jobbat och jobbar med artister så som Michael Jackson, ABBA, The Clash, Oasis och många, många fler. För att inte tala om utseendet på skivan, ja... bara en sådan sak skiljer från de övriga, för-kändisakåta-för-sitt-eget-bästa, Idol-deltagarna. Det är ingen flashig närbild á la Picasso med en smörig albumtitel eller en fånig r'n'b-Darin poserande i Interspor-tröja. Nej, Jenssen sitter bredbent med pilotbrillor och kläd i sjömansmössa och skinnpaj. Bilden är svartvit och Jenssen ser inte ut att ha gjort annat än att fotat albumkonvolut. Med andra ord, bara omslaget är ett mästerverk i sig. Idol-annorlunda. Kanske i den grad att Idol-stämplen suddas ut.

För att inte tala om musiken. Vi har alla hört låten "Do you love me" som spelat öronen blodiga under vintern och våren. Uppföljarsingeln "Amarula tree" är för mig ett bättre val av singel än förstnämnda låt, men båda av stor klass. Men det blir bättre än så, tro mig. "For the sun" är något av det bästa jag kommer höra i år, skulle jag vilja påstå. En fras jag säger ibland, men som jag knappast låter slita ut. Låten är ett mästerverk med stor "M". I "Greetings from space" visar Jenssen en lugnare sida. En av albumets svagare låtar dock. En perfekt B-sida på en schysst EP, där hade den platsat bättre. "So far away", "Darling, go home" och "Come on (you have arrived)" är också låtar som ständigt låter en förvånas över vilken skicklig låtskrivare nittonåriga Amanda Jenssen är. Jag är nästintill i chock.

Summan av kardemumman blir att "Killing my darlings" får betyget mycket över förväntan! Mina förväntningar levdes i alla fall upp. Jag hoppas för Amandas och resten av världens skull att denna platta sprider sig utåt, bort vidare från Sverige. Vi behöver det. Hon behöver det. Alla behöver det.
stefan

Kul att den var bra:d

Cicki

Varför jag bör vinna? Naturligtvis för att jag gillar Amanda. Behöver man säga mer? Hon var min favorit under hela Idolvandringen. Det var bara klockrent. Som en gammal bluesfantast så kan man inte bli annat än kär i denna röst. Har väntat på att albumet ska släppas. Jag måste bara få vinna den.

Lena

Alltid lika roligt med skivrecensioner! :D