Helgfilosofi.

Gjorde i alla fall ett ordentligt försök att googla en passande bild.
 
Ni vet när man spolar toaletten i (främst amerikansk) film samtidigt som någon står i duschen? Då får ju duscharen köldchock då vattnet i det spolande dasset påverkar övriga rör i badrummet.
 
Dagens fråga: är det så på riktigt? Finns det någon härinne som faktiskt duschat samtidigt som någon spolat? Om ja, gick person som spolade på toaletten på riktigt? Nummer ett? Nummer två? Och vad var för toastolsmodell? Ifö? Gustavsberg? Har svenska rör samma standard som the land of the free?
 
Ibland känner jag mig som en modern Descartes.
 
Så där djup.
 
Filosofisk.
 
Sexig....
 
Och pormaskig.
spola på skithuset och duschar som påverkas
Anneli

Hm, jag har gått på toa när familjemedlemmar har duschat, gjorde endast nummer ett pga de är respektlösa mot mina behov och har inget minne av att de ska ha fått en köldchock. Toalettmodell minns jag inte, någon 60-tals modell. Får pröva detta imorgon på min pojkvän! Han duschar alltid. Dock är han inte så förtjust i att jag 'pudrar näsan' medan han duschar. Men jag tänker göra det, FÖR VETENSKAPENS SKULL!

Ida L

Lägger till ett L i namnet. Vi var många Idor ett tag och undertecknad vill inte framstå som mer lost än vad undertecknad faktiskt är...

Hur som haver, känner mig tvungen att dela med mig av mina upplevelser. I mina yngre dar (mvh 25 årig tant) blev det jäkligt kallt i duschen om någon använde varmvatten/ljummet vatten. Tror även att temperaturen på dusch-vattnet påverkades vid användning av kallvatten(?), alltså tex vid spolning. Men det blev inte lika överjävligt kallt då, om jag inte är fel ute. Var det inte så för alla? :S

Lollo

Alltså bor man i lägenhet med en pojkvänn som duschar i 40 min/1 timme. Då måste man springa in och låna toan ibland. Dock bara till nr 1 , någon gång har jag tvingat ut honom från duschen för att jag behövde göra nr 2 och ville inte ha honom där inne då. Men våran dusch påverkas inte av att man spolar (det borde väll det inte göras för det spolar väll med vatten som redan samlats ?) Där emot om man drar på kranen i köket så kan det påverka att det blir kallt

Helena

Eftersom jag råkar ha erfarenhet av detta från senast i morse kan jag berätta hur det funkar i vårt hus. Om någon använder varmvatten i handfatet i badrummet samtidigt som man duschar blir vattnet kallare, inte köldchockskallare, utan det bara några grader. Om någon i stället spolar i toaletten (vilket kan hända om man har barn i huset som kan behöva gå på toaletten trots att modern duschar) blir vattnet varmare, eftersom en rejäl dos kallvatten leds om till toaletten för att fylla på behållaren efter spolning i stället för till duschen. Inte aahh-jag-bränner-mig-varmare, utan även här snackar vi om några grader.

Lisa

Haha, var så i min gamla lägenhet. Spolades väl inte såå ofta när någon stod i duschen, men var likadant när man spolade vatten i kranen. Sviiinkallt blev det, eller helt tvärtom ibland så att man brände bort hela huden.